vrijdag 24 mei 2013

omgebouwde methode-les, volgens lesfasenmodel

Voor de volgende opdracht hebben wij een les gekregen. Het was de bedoeling dat wij deze les zouden 'vervormen' tot een leuke beeldende vormingles. Hieronder het lesfasenmodel met de matrix voor beoordeling. Helemaal onderaan kun je een beoordeling vinden van een ander groepje uit de klas (Linda Bakker)

Lesfasenmodel:
Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Het circus
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
De leerlingen gaan een circusartiest maken met verschillende materialen. De leerlingen krijgen een wc-rol, een piepschuim balletje en een bamboestokje. De leerlingen maken hiermee een handpop. Zodra je het stokje omhoog duwt, komen het hoofd en de romp uit de wc-rol omhoog. De leerlingen kiezen zelf een circusartiest uit en mogen zelf bepalen hoe hij/zij eruit komt te zien.
Doelen
Beeldend doel:
De leerlingen maken een circusartiest na.
 
Technisch doel:
De leerlingen maken een handpop die je omhoog en naar beneden kunt doen door middel van het bamboestokje.
Receptie
/
Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
We introduceren het thema ‘circus’ met een filmpje over het circus, waar verschillende artiesten al in voorkomen (ter inspiratie en introductie)
 
Informeren
Beeldbeschouwen
 
*
Instrueren
Beeldend Probleem
Er moet een circusartiest gemaakt worden, en het moet een handpop zijn. Je maakt het bolletje vast aan het stokje en dit doe je dan door het wc-rolletje heen. Dan moet het natuurlijk wel nog vast gemaakt worden. Dit doe je met stof. Je mag zelf weten hoe het er uiteindelijk uit komt te zien, maar onthoud dat het een handpop moet worden en dat het een circusartiest moet zijn.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen
 
Begeleiden
Werkprocessen
 
Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren
We bespreken het in een kring na. De leerlingen komen in groepjes naar voren met hun handpop. De andere leerlingen kijken wat het is. (de leerkracht ondersteunt hierin en stelt eventueel vragen aan de leerling die zijn pop laat zien). Ook letten we dan gezamenlijk op de punten waar ze op moesten letten.
*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)
De pop moet aan een aantal criteria voldoen. Het moet een bewegende handpop zijn. Daarnaast moet het een circusartiest zijn. Ook moet er gewerkt worden met stof en ander kosteloos materiaal.
 
Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden

Matrix voor beoordeling:

Beoordeling
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Punten
Techniek
De pop kan niet bewegen (1 p)
De pop beweegt wel, maar het loopt niet soepel (2 p)
De pop beweegt volgens het mechanism (3 p)
 
Materiaal
Er is geen gebruik gemaakt van stof of kosteloos materiaal (1 p)
Er is minimaal gebruik gemaakt van stof en kosteloos materiaal (2 p)
Het werk is gemaakt met veel verschillende materialen, waaronder stof en kosteloos materiaal (3 p)
 
Vorm
Het werk ziet er niet uit als een poppetje (1 p)
Het werk ziet eruit als een poppetje, maar niet als circusartiest (2 p)
Het werk is duidelijk herkenbaar als circusartiest. (4 p)
 

Hieronder de beoordeling door Linda Bakker:

Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van de kinderen?
Ja er wordt hier rekening mee gehouden. Het thema is circus. Dit maakt kinderen enthousiast. Ze kennen het circus en willen daar waarschijnlijk graag mee aan de slag.
Is de inleiding motiverend voor de kinderen?
Ja de inleiding is erg motiverend. Ze gebruiken als introductie een filmpje van circus Rens.
Hierdoor hebben de kinderen ook meteen een idee voor hun handpop. Ze zien verschillende artiesten op het filmpje.

De opdracht: is er spraken van een beeldend probleem?
Ja er is spraken van een beeldend probleem. Het uiteindelijke doel is: Handpop die eruit ziet als een circus artiest.
Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja de leerlingen worden gestimuleerd omdat ze zelf mogen weten hoe hun circus artiest eruit ziet. Het ene kind zou voor een moeilijkere vorm kiezen dan het andere kind.

Is het beeld materiaal adequaat gekozen?
Misschien is het leuk om te werken met stof ook om jasjes enzovoort te maken. Touw voor haar.

Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Circus zie je nog steeds heel erg veel, hand poppen wat minder. Het materiaal kan misschien wat meer van nu.

Verbeter punten:
Neem een voorbeeld mee van een handpop. Het is erg moeilijk voor te stellen hoe het in elkaar zit. Geef ze ook ideeën.

Sterk onderdeel:
De creativiteit die de kinderen kwijt kunnen bij deze opdracht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten