woensdag 12 juni 2013

Modernistisch en Klassiek schilderij beoordelen 2


Dit is de Mary Magdalene, gemaakt door Jan van Scorel in 1530

 
Wat zie je?
Het eerste wat opvalt is de vrouw. De vrouw zit op de voorgrond. Ze heeft een erg bleke huid, ze heeft een blauw/rode jurk aan en heeft een pot/faas is haar handen. De vrouw zit op de grond voor een boom. De boom is aan de ene kan dood/afgestorven en aan de andere kant is de boom in bloei. Op de achtergrond zie je bergen en begroeiing. En ik lijk een meer te herkennen tussen de boom en de vrouw in.


Wat is de betekenis?
Ik denk dat de pot die de vrouw in haar handen heeft een urne is. Als dat zo is zit hier de as resten van haar geliefde in. De boom toont tegelijk dood en leven. De boom was afgestorven maar heeft een nieuwe start gemaakt en staat in bloei. De geliefde van de vrouw is overleden  en de vrouw moet verder gaan met haar leven. De voorgrond is donker en de achtergrond is licht. Het leven is niet somber maar het wordt vanzelf weer beter.


Hoe is het gemaakt?
Het geschilderij is gemaakt van olieverf. In dit schilderij zie 2 vormen van contrast. De voorgrond is donker de achtergrond is licht. En er is leven en dood. De vrouw staat in het middelpunt.


Welke stijl?
Het werk van Jan van Scorel behoort tot de noordelijke renaissance. Deze stroming kenmerkt zich doordat zij zich op een aantal vlakken losmaakt van de laatmiddeleeuwse beeldende kunst en cultuur.

Mening
Ik vind het een mooi schilderij. Vooral omdat je lang kan nadenken over de diepere betekenis ervan. Op het eerste gezicht oogt het somber. Maar als je kijkt naar de boom zou je ervan uit kunnen gaan dat er een stijgende lijn zal komen in het leven van de vrouw.






Het schilderij Making waves is van Rob Gonsalves. Jaartal onbekend.


Wat zie je?
Je ziet een woonkamer dat langzaamaan veranderd in de zee. Het schilderij is gemaakt met allemaal blauwtinten. Hierdoor valt direct de paarse stoel op. Verder is het in het huis donker en brand er 1 kaars die de kamer doet verlichten. De zee daarentegen is lichter gemaakt.


Wat is de betekenis?
Ik denk dat de betekenis van dit schilderij is dat als je langzaam in slaap valt en in een droom terecht komt dat je de huidige wereld verlaat en in een andere wereld/omgeving terecht komt. Dit leidt ik af aan de vrouw die op de bank slaapt en langzaam de zee in drijft.


Hoe is het gemaakt?
Dit schilderij is gemaakt van olieverf in allemaal blauwtinten. De voorgrond is wat donkerder (de woonkamer) en de achtergrond (de zee) is wat lichter.


Welke stijl?
De stijl die Rob Gonsalves hanteert bij het maken van zijn werk is magic realism.


Mening
Mijn eerste ingeving bij dit schilderij was wauw. Ik vind het een prachtig schilderij doordat werkelijkheid en fantasie elkaar doorkruizen. Het is een schilderij waar ik uren naar kan kijken. Ook de betekenis die ik eruit opmaak is erg indrukwekkend. Voor mijn gevoel verlaten we ook de werkelijkheid als we in slaap zijn gevallen. Ik ben erg onder de indruk van meneer Gonsalves zijn werk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten